Saturday, January 16, 2010

Sy ada satu kondisi.Kondisi ini melibatkan otak dan pemikiran saya yang dah ter "stuck" dengan seseorang.Keadaan ini menyebabkan otak saya asyik berfikir tentang seseorang tersebut. It used to be good but somehow right now it really bother me.. a lot.. How I wish I can remember ALLAH as much as that or Rasullullah as much as that or anyone who deserve it.
Why it use to be good?? It used to be good because it makes me happy...REAL HAPPY..now it is not good because I think I am not supposed too.It hurts a lot. Now that I want to focus and remembering ALLAH and Rasullullah as much as possible as it is what a muslim do.But here is the obstacle.The thought of that person is lingering in my mind.Pantang ada free skit.. oi.. tolonglah keluar dari otak aku... adoiyaii.~~
Tp saya anggap ini cabaran..mungkin hati saya sedang diuji dengan dugaan sebegini and hopefully ALLAH will protect me from the evil trict of the devil.Nampaknya sikap sy yang suka mengambil berat ( menurut kwn2) telah memakan diri saya.. oit.. ni ambil berat ke obses ni??
memang kena ketuk ketampi macam ni... ain... chaiyo!!! Makin kita nak lupakan.. makin kita ingat... No hal.. nanti kita tengok formula dia macam mane...

3 comments:

  1. kadangkala kita rasa semua benda yg kita lakukan dalam diri ni betul..cam sy..mungkin ain jugak.namun, kadangkala kita rasa benda yg orang lain buat semua tidak betul..pun boleh jadi cam sy.hehe. dlm hidup ni, ketenangan dan kebahagian merupakan perkara yg paling kita susah nak capai. tengoklah kt mana2 jenis demografi sekalipun, tiada tempat tertentu untuk mendapat ketenangan tanpa izin dariNya.cmtule perasaan kita bila x tenang dan hanya memikirkan tentang orang yang selalu muncul dlm fikiran kita.
    Al Qur’an telah difirmankan oleh Allah SWT sebagai “ Syofaulimafissudur” (penyembuh penyakit di dalam dada). Jika kita dpt mengamalkan Al Qur’an dengan baik, insyaAllah penyakit kita akan sembuh. Masalahnya adalah bagaimana caranya agar terjadi hal tersebut.
    *Sy ada terbaca mengenai nafsu di dalam satu artikel. Harap kita dapat hayati bersama:Dalam hati kita ada “nafsu”. Nafsu inilah yang menggerakkan kita untuk saling mencaci orang di sekitar kita. Nafsu itu membuat kita menjadi meremehkan orang lain. Nafsu itu menggerakkan telinga kita untuk menolak nasihat. Nafsu menggerakkan otak kita menjadi su’udzon, curiga dan selalu merasa yang kita pikirkan adalah yang paling benar. Nafsu ini yang menggerakkan jantung kita sehingga kita merasa pandai, sombong dan kaku. Nafsu ini yang menggerakkan kaki dan tangan kita untuk marah dalam menjalani hidup. Lalu bagaimana cara menyembuhkannya? Caranya adalah dengan kembali pada Allah SWT., memohon ampun, “Wama ashobaka min sayyiati fa minnafsi” bahwa semua bencana kerana perbuatan kita. Bererti, kalau kita mendapatkan bencana berupa penyakit, jika itu dari perbuatan kita, marilah kita mohon ampun kepada Allah SWT.
    boleh sama2 kita timbangi.
    dipetik dari majalah Psikoterapi edisi 2; Ustaz Dhanu
    "hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram" Ar-Rad;28

    ReplyDelete
  2. terima kasih kepada sulong ye.. =) ye.. saya setuju dengan pendapat sulong itu.. sangat2 bersetuju.. tapi tu lah.. bila saya free sikit..mula laa otak say menerawang.. sebab tu saya cuba sibukkan otak saya dengan buat kerja2 lain... membaca.. borak2 ngan member.. focus dengan apa yang saya buat satu satu.. dan focus dengan sapa2 yang saya tengah berinteraksi tu.. herm. benda2 ni ibarat sauh untuk saya stay dengan realiti dan tidak menerawang memikirkannya... alhamdulillah.. sekarang macam sedikit sebanyak ada improvement.. herm.. tu lah.. nabi penah berpesan.. lebih kurang mcam ni bunyi dia.. benda yang paling baginda takuti pada ummahnya ialah panjang angan-angan.. erm.. a.k.a.. menerawang... wallahu'alam.. by d way.. thanx to sulong =)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.. thanx sulong atas nasihat dan sisipan tersebut.. terima kasih banyak2

    ReplyDelete