Monday, March 15, 2010

penting??? ke tak brape nak penting???

Life is about making decision.Down our journey , at one point , two point or how many other point , we have to make a choice. It's a sunnatullah , a fitrah , a human nature. Even if u're not a choosy person... but yes... in life at least in a day , u make one simple choosing activity.

Let's take an example , erm.... eating :

  • u choose ur dish
  • u choose when u will have ur meal
  • u choose with whom u wanted to eat
  • u choose where u eat

See.. baru 1 thing i did mention. belum campur dengan the other stuff like nak pakai baju apa hari ni.. nak pakai dengan tudung mana dan banyak lagi. The decision making will involve from the simplest thing like our makan pakai till the hard one.e.g nak sambung belajar atau terus kerja.pilih pilih pilih jangan tak pilih..banyak ye benda nak kena pilih.

begitu jugak urusan2 harian.kuliah , joging, hang out ngan member, main fb, blogging , ajar tusyen and blaa blaa blaa.. banyak urusan2 harian yang menarik dan menimbulkan kekeliruan. Tersilap pilihan padahnya kita akan terbazir waktu.Sehari 24 jam je. sedar2 bila malam menjelma , kita tringat balik dan menyesal.

So , what im trying to point out here is about one simple way of choosing. This is a very well known method. Everyone knows it but still i think i have to write it. lalala~~ its my blog~~ the keyphrase is UTAMAKAN YANG UTAMA..

ye... dalam sehari, kita akan temui banyak perkara atau ramai orang yang menawarkan sesuatu kepada kita untuk mengisi masa kosong kita. Kadang2 niat orang tu nak isi masa kosong dia.. tp terisi masa kosong kita pulak.terima kasih ye orang yang menawarkan.. =) and... antara tawaran tu ada yang baik, ada yang sederhana baik dan ada yang tak berapa nak baik sangatlah.. tp bukan jahat ye.. Jadi.. apa yg perlu kita lakukan ialah kita .......

QUICKSCAN kan tawaran itu.. Benda ni penting ke? apa manfaat dia? Perlu ke aku melakukannya? apa lagi senarai kerja aku yang lain ek? Kalau aku buat , berbaloi ke masa dan tenaga aku sumbangkan? ????????????????????????????????????

So kita jawab sendiri soalan tu.. dan biasanya kita akan dapat jawapan2 yang jitu. TETAPI kadang2 jawapan itu bercanggah dengan KEHENDAK kita. inilah krisis yang dinamakan WANTS vs NEEDS.

Ok... jadi biasanya next level akan bergantung dengan sapa yang buat keputusan.. NAFSU atau AKAL.. Kalau NAFSU , dia akan pilih KEHENDAK .Walaupun dia tahu , itu cuma kehendak semata-mata , tapi nafsu akan cuba jugak carik alasan2 yang boleh dipakai.KAlau akal lemah, alasan cikai2 pun dia terima.. tapi kalau Akal kuat... siaplah si Nafsu , kena carik alasan2 yang lagi logik dan boleh diterima oleh sang AKAL tadi.

herm... begitulah percanggahan yang berada dalam diri kita.. (at least it is true 4 me). yang penting kita tahu, benda tu penting ke tak penting. Dan jangan sampai kita tertukar yee.. =)
insyaALLAH...

ok semua... semoga bahagia di dunia dan akhirat... amin...

~hidup kita yang dodadidodi~

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. mencari perkara yg penting,,,kadang2 kita pon xtau pe yg penting..manusia pnye khilaf. ada yg kata lagi sibuk org 2 lg manfaat setiap waktunya. tp ada yg prefer nk byk private time.apa2 pon terpulang bagaimana kita pandang perkara yg penting pd masa2 tersebut.setiap perlakuan kita,,perbuatan kita perlu bermatlamat..wpon pd masa private time kita..renung kembali 10 muwasafat tarbiyyah. nak didik diri,,(cm ain kata nak lawan nafsu) perlu pendekatan iman.highlight,, actually perkara yg dilakukan perlu dianggap sebagai amalan. jika kita set cm2, mana mungkin kita akan tolak untuk melakukan amalan???? sbg khalifah, pilih amalam mana yg penting, dan perlu dilaksanakan. apa2 pon hidup perlu tawakka. pas dh bt perkara 2, tiba2 rasa itu bukan perkara penting,bertawakkal. Allah maha mengetahui...ceria sokmo..hehe

    ReplyDelete